intoxen och dess livsfara i väntan på att dö

Har ni någonsin legat på sjukhus? Bara det är ganska speciellt, sterilt, kalt, ensamt, tomt. Ja, det är ju inte som hemma precis. Oskön säng, kanske får du dela rum med någon, du gör en massa undersökningar och går omkring med nålar/ dropp i armarna/ händerna.
 
Men nu kommer skillnaden, har ni någonsin legat på en hjärtintensivavdelning eller en vanlig intensivvårdsavdelning? Det är som att ligga på sjukhus gånger fem ungefär. Det är så himla långt ifrån en hemma miljö du kan komma. Du ligger uppkopplad hela tiden med massa klisterlappar på kroppen och en klämma på fingret och en blodtrycksmanchett runt armen, för en maskin ska ha koll på hjärtats slag, din puls, blodtrycket och syressättningen. Det sitter någon och kollar på dig/ en skärm (där dem ser hur hjärtat slår och allt det andra jag skrev om) hela tiden. Det kommer in folk och kollar till dig hur ofta som helst. Det tas prover ungefär 4-5 gånger om dagen, du ligger med flera tickande droppmaskiner och på ställningen hänger ungefär 4 dropp. Du ligger och spyr i påsar, säkert 10 st på en timma. Sen försvinner du mer och mer, du blir sämre och sämre och tillslut ligger du halvt mellan medvetandet och medvetslösheten. Du hör något långt borta, röster. Men de är inte i din värld och du når inte fram till någon. För du är i en annan värld. En värld jag inte trodde fanns men som jag nu vet finns- världen mellan livet och mellan döden. Där avgörs det om du har kraften till att leva vidare eller om kroppen ger upp och lämnar världen. 
 
Jag har varit med om mycket läskigt tex. magpumpning och tsunamivarningar. Men vad som är läskigast att ha varit med om, det är att vara i ett "vitt fluff", inte vid liv och inte död. Om du inte har upplevt det kommer du aldrig förstå. Om du har upplevt det kommer du förstå känslan av att sväva som en ängel bland massa vitt fluff, dödsångesten, längtan, paniken, rädslan, ensamheten. 
 
Acetylcysteindropp som är motgift mot paracetamol och som skyddar levern. Utan det droppet hade jag inte funnits idag. Men det är inget vidare trevligt dropp, SÅ illa du mår i början, du spyr MYCKET, klåda och allergiska reaktioner så jag inte fått luft har det också gett mig- men det spelar ingenroll. Det har räddat mitt liv 7 gånger om! 

Kommentarer
Postat av: Matilda

kan du inte lägga upp en bild på dig så man får se hur du ser ut? :)

2013-03-07 @ 13:46:33
URL: http://ttille.blogg.se
Postat av: Hanna

Lilla vän, jag ska komma med en klister som kan laga dig!
Jag ska komma på lösningen med stort L, så du slipper detta. Du är värd så mycket och jag önskar bara att jag visste vad jag skulle göra.
TUSEN KRAMAR TILL DIG!

2013-03-07 @ 19:50:52
URL: http://trytobehappy.blogg.se
Postat av: -

''Fall down seven times - Stand up eight.'' :)

2013-03-07 @ 20:44:52
Postat av: juliajensen.se

Har också legat på både vanliga intensivvårdsavdelningen och hjärtintensivavdelning men har knappt något minne därifrån. Känns som en dröm nu när man tänker tillbaka... Hamnade där när jag för första gången för några år sedan hamnade på 32 kg, men sedan dess lyckats vara "för frisk" för att bli inlagd igen trots att jag flera gånger efter det legat på samma vikt... Förstår inte hur sjukvården fungerar, vilka jävla pajaser som jobbar där...

2013-05-18 @ 22:13:06
URL: http://juliajensen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0